Sagan om de svenska IT-succéerna

Framgångssagan Spotify

Att tala om svenska IT-succéer utan att tala om Spotify är som att tala om kristendomen utan att nämna Jesus. Daniel Ek från Rågsved började göra hemsidor på gymnasiet, hoppade av en teknisk utbildning på KTH, och försörjde sig genom att utveckla tekniska lösningar för olika företag. Han blev miljonär efter att ha sålt flera system till TradeDoubler, som arbetar med marknadsföring på nätet. Efter detta arbetade han med tekniska lösningar på SEO-bolaget Jajja och på Stardoll.

Som så många andra från Rågsved hade Ek ett brinnande intresse för musik, och när den illegala nedladdningen exploderade började han fundera på hur man skulle kunna skapa ett lagligt alternativ till pirattjänsterna inom musik. De olagliga tjänsterna hade två stora fördelar, nämligen utbudet (extremt stort) och priset (gratis). Lösningen blev att skapa en tjänst som genom avtal med de stora skivbolagen snabbt fick tillgång till en stor del av all musik som spelats in i världen, och där användare kunde betala på annat sätt än med pengar, nämligen genom att lyssna på reklamsnuttar med jämna mellanrum.

En strategi för succé

Det går numera inte att gå på en fest i Sverige utan att det vid något tillfälle ska uppstå meningsskiljaktigheter kring vilken musik som ska spelas. Detta är Spotifys förtjänst. Internationellt är tjänsten inte lika stor, men den växer stadigt. Att Barack Obama, som är oerhört populär bland ungdomar runt om i världen, offentliggjorde en Spotifylista i början av året var lika mycket en PR-triumf för Spotify som för presidenten. Ek har dessutom gjort det strategiskt viktiga valet att koppla samman tjänsten med Facebook. Det gör det lättare att inspireras av vad andra lyssnar på, och på detta sätt upptäcka ny musik.

Facebook-integrationen är bara ett av flera strategiskt riktiga beslut som Spotify har tagit. Andra har varit att lansera tjänsten i en mobilversion, så att användarna kan skapa listor i datorn som de sedan lyssnar på även när de inte är uppkopplade.