Sagan om de svenska IT-succéerna

När det tekniska är nyckeln till en god affär

Världen för småföretagare och e-handlare är ofta snårig och fylld med kvalificerade gissningar. Just kvalificerade gissningar, eftersom att man baserar dem på sin tidigare erfarenhet och magkänsla, med förhoppningen om att ens affärer ska gå bra. För en företagare som har sin verksamhet online, handlar det mesta i kampen om ett bra affärsresultat om att lyckas förutse ens kunders handlingar. Men också att kunna läsa av hur de tänker och därmed kommer att agera, så att man ska kunna maximera inte bara antalet besökare på ens webbshop utan också maximera antalet konverteringar. Alltså antalet besökare som inte bara går in på sajten utan också klickar sig vidare och tillslut även genomför ett köp. Även om det psykologiska i dessa beståndsdelar är viktiga, kommer man aldrig komma speciellt långt om inte det tekniska fungerar. En dålig webbshop fungerar nämligen på samma sätt som i klippet nedan.

Många företagare faller på tekniken. De har en webbshop som helt enkelt inte gynnar till köp och konverteringar. Man har en rörig webbplats som på olika sätt gör att kundens väg till kassan inte blir så lätt som man önskar. Kunden tappar då intresset och tålamodet och väljer att avstå från att köpa. Kanske saknar man en bra och stöttande e-handelsplattform, som också är ett vanligt fel. Finns det då några lösningar? Stöttande teknik, som en e-handel med supporten från Magento, är A och O för att man ska kunna leva upp till sina kunders höga förväntningar. Magento är en plattform för e-handel som både skapar vinnande förutsättningar för de enskilda företagarna som hos kunderna. Även om psykologin och de mänskliga mekanismerna bakom hur en affär går tillväga alltid kommer att vara viktiga, är det dags att inse hur viktig dagens teknik och de möjligheter so tekniken ger är för den moderna e-handeln.

Intresserad av dem som har lyckats på webben? Detta företag från Västerås har under 2012 lyckas bli gaseller tack vare sin verksamhet online.