Sagan om de svenska IT-succéerna

Svenska företags IT-lösningar

Länge har svenska företag varit duktiga på kommunikation och IT. Vårt informationssamhälle har hängt med relativt bra i utvecklingen och företaget tillåter idag ett flertal sätt att kommunicera med sina kunder. Det finns traditionella och nyare sätt att få göra sin röst hörd som kund och tanken är att ingen ska hamna utanför då en andel av befolkningen inte har tillgång till datorer och andra IT-lösningar. Istället erbjuds dessa att ringa till kundtjänst, en effektiv men även nästintill glömd lösning.

headset på kvinna

Företag i landet jobbar mycket med IT, det har blivit en naturlig del i ett arbete i ett företag. Företagen använder sig av denna IT för att just kommunicera med sina kunder och även för att marknadsföra. Det finns olika sorters kanaler och dessa är olika effektiva beroende på hur väl företaget har studerat och utvecklat dem. Exempel på kanaler som används idag är:

  • Sociala medier, har lavinartat ökats i användning av företag. Alla kämpar för att synas och mellan egna sidor, sponsrade inlägg, inlägg och liknande så är dessa medier den största satsningen för de flesta företag. Detta gör att man har höga förväntningar på just Facebook på börsen.
  • Sökmotorer, att synas på Google har blivit viktigare och betyder nu att allt fler satsar på sökmotoroptimering och Google AdWords. Sökordsmarknadsföring spås bli det största inom marknadsföring och endast tiden kan avgöra hur det blir.
  • Telefoni, här finns det en del som fortfarande sysslar med telefonförsäljning trots att det är en marknadsföringskanal som har kallnat totalt. Istället är det kundtjänsten som ska ha telefonin och de flesta kunder känner att det är just den vägen man vill gå.
  • Direkt och klassiska kanaler, annonsblad, tidningsannonser, billboards och liknande är alla direkt marknadsföring som fortfarande är väldigt vanlig.

Svenska företags satsningar

Eftersom vi i Sverige är framstående inom teknik och it så är det inte så konstigt att vi ligger bra till på den fronten. Bäst är vi inom telefoni och att sitta i telefonkö är något som vi jobbar emot, åtminstone som företag. Istället för att ha telefonväxeln på företaget så har man den genom ett företag som Ain.se där de är experter inom telefonsystem. När det blir för hög belastning för telefonväxlarna som kommuner och landsting använder så ställer det direkt till det för de som försöker att få kontakt med en specifik person. En sådan myndighet som har haft stora problem med att ta emot samtal är just försäkringskassan och detta rapporteras det väldigt mycket om i tidningarna. Försäkringskassan skulle alltså må bra av att använda sig av Ain.se telefonsystem. Vikten ligger i att kunna besvara kunders frågor och där är inte mejl det enda alternativet precis som sociala medier inte är den enda kanalen att marknadsföra i. Det handlar om att alla kunde ska ha möjligheten att kontakta företaget och pensionärer och i överlag den äldre befolkningen har inte den möjligheten. Det är inte en stor andel av befolkningen men ack så viktig ändå, en livslång kund är det som kan göra ett framgångsrikt när andra stupar. Det handlar om att satsa på de bästa lösningarna och att göra det på ett bra sätt.