Sagan om de svenska IT-succéerna

Ta hjälp av redovisningsbyrå, eller låta AI:n sköta jobbet?

Att ta hjälp med bokföringen är vanligt. Men hur länge till kommer företag att göra detta? Redan idag finns företag som erbjuder automatiserad och robotiserad hjälp med bokföring och redovisning.

Många företag, stora som små, anlitar redovisningsbyråer för hjälp med olika uppgifter. Bland dessa uppgifter finns:

  • Redovisning och bokföring
  • Bokslut och årsredovisningar
  • Skatt och deklaration
  • Ekonomisk rådgivning och analys

En byrå som arbetar med detta är Modern Ekonomi, som har kontor i nästan hela landet. Fler och fler redovisningsbyråer som baserar sina tjänster på automatisering och digital teknik dyker dock upp. Vem går segrande ur striden mellan nya och traditionella redovisningsbyråer?

Den nya tidens redovisningsbyrå

Granskning av dokumentDet talas mycket om automatisering och artificiell intelligens (AI) i dessa dagar. Fler och fler företag erbjuder tjänster som automatiserar olika moment i bokföringen. Ett exempel är Softrobot, baserade i Uppsala, som faktiskt inte är en redovisningsbyrå. De erbjuder flera tjänster som utgår från en robot, eller snarare från en artificiell intelligens, som kan hantera manuella flöden. Deras AI kan hantera fakturor, kvitton, och andra typer av dokument med ostrukturerad data, skriver Ny Teknik. Därmed kan en redovisningsbyrå som använder sig av Softrobots tjänst få tid över, som kan användas till att hjälpa kunderna att utveckla sin affärsidé på olika sätt.

Enligt revisorn Erik Emilsson kommer den artificiella intelligensen att sätta press på redovisningskonsulter att leverera det som algoritmer inte kan ge. Det handlar exempelvis om intuition, känsla och moralisk integritet, säger han till Realtid.se. Hur lång tid det kommer att ta innan det blir lönsamt att arbeta på detta sätt vet han dock inte, men han säger att enligt hans byrås analys kommer det att ta mer än fem år.

En byrå som redan har ställt om till detta nya arbetssätt är EkonomiNord i Umeå. De arbetar redan till stor del digitalt, och lägger tiden som de frigör på detta sätt på att utveckla kundens verksamhet och göra den mer lönsam. Mer om byrån finns att läsa på Affärsliv24.