Hem / Viktigt med smidigt växelsystem

 

Det finns många saker att ta hänsyn till när ditt företaget ska investera i en ny telefonväxel. Sitter anställda på sina platser eller flyttas de runt? Är det många på resande fot som behöver vara inkopplade i växelsystemet? Hur många anställda? Ska samtalen spelas in?

Alla ovan ställda frågor är relevanta och ibland avgörande för vilket växelsystem ditt företag bör välja. Med en modern mobilväxel kan anställda fritt byta plats på företaget så länge det finns en telefon i närheten. Den anställde behöver då bara logga in med sina inloggningsuppgifter – direkt i telefonen utan krångel. Sitter anställda generellt på en och samma plats kanske fast telefonanslutning eller mobil räcker, beroende på storlek på företaget. Ett mindre företag med en handfull anställda behöver antagligen inte ens någon fast telefonanslutning. Det räcker med ett enkelt växelsystem via en app. Enda kravet är då att de anställda installerar appen på sina jobbmobiler. När du sedan ska välja mobilapp kan det var värt att kolla att det stödjer alla funktioner du är ute efter, exempelvis videosamtal, inkommande samtal, internationella samtal, inspelning av samtal och så vidare.

Fördelen med en mobil lösning, förutom priset och enkelheten, är att om en nyckelperson på företaget stundtals arbetar på distans så kan personen ändå vara inkopplad och ta emot samtal från växeln.

Molnbaserade lösningar är framtiden

Allt fler IT-lösningar är molnbaserade och växelsystemen dras i den riktningen också. Precis som i andra molnbaserade lösningar är den stora fördelen att det går att koppla upp sig från olika typer av enheter och från fasta telefoner. En annan fördel är att hela systemet ligger på servrar utanför ert företag, vilket betyder att ingen installation av hårdvara är nödvändig. Allt som krävs är en app till mobilen eller anslutning via dator. Se till att välja en leverantör med smidigt gränssnitt så att du enkelt själv kan lägga till och ta bort användare och utföra andra administrativa uppgifter, utan att behöva kontakta er växelleverantör. Det är värt att lägga ned tid på att specificera vad syftet med växelsystemet faktiskt är. Vilka funktioner behöver företaget? När det är specificerat är det lättare att granska de leverantörer och tekniska lösningar som finns. Kom ihåg att växelsystemet ska förenkla för både företaget och kunderna.